2 veckor kvar!!!!!!!!!!!!

Idag är det exakt 2 veckor kvar till studenten och jag är såå taggad!!!  nästan 2 månader sen vi kom hem från Spanien, tiden har bara flugit iväg! Jag är klar med alla uppgifter i skolan vilket är såååå skönt!!

Hoppas ni får en trevlig helg!

Äntligen färdig med allt!

Hejsan,

Nu var det ett tag sedan. Jag har haft fullt upp med massa skoluppgifter och fix inför student och bal. Igår hade vi även den internationella dagen, där vi presenterade för de andra på skolan om vad vi gjorde på vår praktik i Cordoba. Vi berättade även för dem hur vi gjorde när vi sökte in och svarade på deras frågor som dom hade.

Jag tänkte göra min sista blogginlägg här ang. vår praktikresa. Denna resan kommer jag vara evig tacksam för. Det var min allra första utlandsresa och jag har utvecklats otroligt mycket som person. Under resans gång har jag blivit mer självsäker och jag har bevisat för mig själv att jag klarar mig alldeles utmärkt på egen hand. Till och med i ett annat land.

Jag hoppas att ni har tyckt att det var roligt att läsa om vår resa till Cordoba. Tack för mig! 🙂

Nästan 3 månader sen…

Hallå!!

Nu har det nästan gått tre månader sen vi åkte till Spanien, en oförglömlig upplevelse. Träffade en massa nya människor, fick nya vänner och jag lärde mig även en massa. Jag blev självständig som person, jag lärde mig att ta hand om mig själv.  När man åker på en resa utan föräldrar så utvecklas man som person. Jag känner att jag lärt mig väldigt mycket sen denna resan. Vi hade även vår kulturella dag igår. Vi redovisade om vår resa till Spanien för skolan, det gick jätte bra och många blev inspirerade.

Nu är det bara knappt 2 veckor tills STUDENTEN, jag ser verkligen framemot det, har inga specifika planer efter studenten….vi får helt enkelt se.

TACK FÖR MIG OCH FÖR ATT NI FÖLJT MIG UNDER MIN RESA.

Det var ett tag sedan…

Hejsan!

Det var ett tag sedan jag skrev något här. Jag har haft fullt upp med skolan och alla inlämningar nu inför studenten.  Det är 35 dagar kvar tills vi tar studenten men vi har en del att göra färdigt tills dess. Bland annat är det den internationella dagen som vi börjar förbereda oss lite inför. Vi har samlat ihop lite bilder som vi kan prata lite om. Vi har även fått skriva ihop ett snabbt dokument om vad som fungerade bra och mindre bra under hela denna processen.

När jag tänker tillbaka på när vi började med hela detta projektet hade vi precis börjat i trean och nu när det är slut så har vi snart tagit studenten. Tiden har gått så himla fort, med det gör den när man har roligt! 🙂

Sista timmarna i Rumänien

Hej!

Nu är det inte lång tid kvar här i Rumänien för våran del. Bussen till flygplatsen går kl 18. sen tar vi flyget till Köpenhamn 23:35. Just nu packar jag för fullt, det gäller att försöka få med sig allt i väskan som redan är proppfull. Det ska bli så skönt att komma hem men också lite svårt att lämna detta stället och värdfamiljen.

Igår gick vi upp på det närmsta berget för att se utsikten. Det var så fint där högst uppe på berget. Vi hade tänkt åka upp med linbanan som går upp till toppen men den var tyvärr sönder så den enda vägen upp var att gå. Det var jobbigt men så värt det när man kom upp.

Innan vi åker ska vi få pizza till lunch och jag tänkte även ut och gå en liten runda innan vi ska sitta i buss och flyg i flera timmar. Ha det bra!

IMG_6004[1]IMG_5980[1] IMG_5998[1] IMG_6007[1]

Sista dagen på Kronvet.

Salut! Igår blev det inget inlägg för vi var så trötta efter dagen. Idag var då sista praktikdagen. Vi byta skift med Madde och Maria för att vi skulle få en iallafall en dag med sovmorgon. Det var verkligen väl behövligt! Innan praktiken så skulle vi inom kontoret för att skriva på våra papper samt få buss biljetten till flygplatsen. Vi fick senare reda på av Kate att den bussresan tar cirka 4 timmar.. usch. Efter det så åkte vi till praktiken, vi kom en timme för tidigt men det gjorde ingen skillnad. Där mötte vi Madde och Maria men dem gick nästan direkt när vi kom. Det var ganska lugn dag men rolig. Vi fick iallafall inte vika några gasbindor hehe! Vi fick kolla på en sterilisering av en hon katt, dock kom vi lite sent för vi kelade med en ny hund på kliniken. En liten Yorkshire terrier med full av energi! Sedan snackade vi lite med Florence om allt från himmel och jord. Han gav oss tips på restaurang samt lite livsråd haha. Det kom ett marsvin i en ryggsäck som behövde klippa sina extremt långa klor. Efter det kom det in en stammis som skulle tömma buken på vätska. Veterinären förklarade efter dem hade satt in kanylerna och började tömma så händer det inte så mycket utan dem står så i ca 3 timmar och tömmer buken på vätska.. stackars hund. Så vi bestämde oss för att avsluta dagen på kliniken och säga hejdå till alla. Påvägen hem så går man förbi en tennisbana. Jag och Mina såg att det var en boll som hade åkt utanför stängslet så jag tog upp den och försökte kasta in den, första kastet misslyckades jag med totalt men andra kastet så flög den rakt på en killes huvud som spelade tennis.. lite pinsamt men väldigt roligt. Han tackade för bollen och skrattade haha.

När vi kom hem så byta vi om och väntade på Kate för vi skulle ut och äta. Efter vi hade ätit så blev vi nog alla väldigt trötta så vi gick hem och tog det lugnt. Jag gick och la mig rätt tidigt. Nu idag ska vi nog ta det lugnt. Jag tänkte plugga det sista på D9. Vi kanske ska åka linbana upp till berget och kolla ut över staden. Efter det blir det nog hem och packa och förbereda sig inför hemfärd. Ska bli så skönt att komma hem!

// Sara & Minna

En katt som blev röntgad

IMG_20160408_153818received_1758646007699147

Mycket patienter

Idag så kom vi till praktiken vid 14.00 och med en gång ska var det fullt show där, vi hann i princip bara byta om, fylla vattenflaskan och gå på toa innan det var dags att kolla in alla undersökningarna.

Den första undersökningen idag var på en Beagle som hade blivit påkörd av en bil, den hade väldiga problem med att andas så dem trodde den hade punkterat en lunga fast dem var inte säkra. För att bli helt säkra så gjorde dem ett ultraljud och där visade sig att deras aningar var sanna, så det blev en akut operation. Operationen gick jättebra och jättesnabbt, men ungefär halvvägs in på att den tömde på blodet i bukhålan så stannade hunden hjärta och det gick inte att få igång det igen. Såret syddes igen och hunden tvättades ren från blod, sen fick ägarna ta hem dem för att kunna begrava den där hemma.

Efter detta så var det fullt med djur på kliniken, både hundar och katter som behövde olika behandlingar. Dem flesta djuren skulle dock bara vaccinerad, avmaskas eller få behandling mot fästingar och loppor. En hund skulle fixa med gipset på ett brutet ben, en annan klinik hade satt på gipset men dem hade spänt det för hårt så blodflödet hindrades ner till tassen. så veterinären fick klippa bort lite så att kanterna blev mer fria.  Det var en hund som skulle kastreras, det visade sig att det var en kryptorchid hane så dem fick öppna upp in till bukhålan också för att hitta båda ”bollarna”.

Efter denna operation så gick jag ut med Shiva och Dodo, som e två hundar som bor på veterinärkliniken under ett visst antal dagar (antagligen för att ägarna är bortresta), Maria började vika gasbindor när jag var ute med hundarna så när jag var klar med det så hjälpte jag henne lite innan det var en till undersökning. Denna gången så var det pomeranian som undersöktes och dem trodde att den hade fått en fästingsjukdom så dem tog massor med blodprover och gav den dropp. Det var så att den hade fått en fästingsjukdom  och vi fick lära oss hur man kunde hitta parasiterna i dem röda blodkropparna, vilket var riktigt intressant.
IMG_7747[1]
Akutoperationen, hunden dog ca 5 min efter att jag tog bilden 🙁
IMG_7718[1]
Shiva
IMG_7760[1]
Dodo
IMG_7763[1]
Dålig bild, men inuti dem blåa fläckarna fanns det små vita fläckar och det var parasiterna

Hemma i Sverige!

Hejsan!

Nu är vi äntligen hemma i Sverige, efter tre veckor i soliga Cordoba. Resan hem gick sådär. Vi höll på att missa flyget p.g.a. vår chaufför som skulle köra oss till flygplatsen då han kände för att ta en kaffepaus när det var ca 30 minuter kvar innan incheckningen öppnades och vi hade ca 1 timme kvar att köra.  Det slutade med att vi hann med flyget och istället fick stå och vänta i ca 30 minuter för att flyget sedan var försenat. Men jag tycker att det talar lite för Spaniens mañana mañan kultur 🙂 När vi väl kom fram till Kastrups flygplats stod min familj och mötte upp mig och vi åkte hem.

Nu har jag varit hemma i några dagar och laddar upp inför skolan som börjar som vanligt igen på måndag. Då får vi börjar förbereda inför den kulturella dagen.

Vilse i matbutiken

Hej!

Idag var en vanlig dag på veterinärkliniken. Vi fick gå ut med en söt hund som bodde på veterinärkliniken. Sedan blev det att vara med på en del undersökningar av patienter. Det kom in en hund som veterinären skulle kolla ifall den hade hjärtmask. Veterinären förklarade jätte bra vilka symtom man skulle kolla efter och hur behandlingen såg ut mm. Efter det fick vi kolla i mikroskåpet hur det såg ut och vad man skulle leta efter när man kollade efter hjärtmask i blodet. Som tur va hittade veterinären inte någon hjärtmask på den hunden. På eftermiddagen vek vi gasbindor och det sista vi gjorde var att titta på en operation. Det var en tumör som skulle opereras väck från en hunds mage. Ganska intressant men också ganska groteskt.

När vi var på väg hem skulle vi inom en matbutik för att handla lite. Det var en sjukt stor butik med galet mycket varor så vi irrade omkring där ett tag men hittade tillslut det vi skulle köpa.  När vi kom till kassan ville dom att vi skulle visa ett speciellt kort och då förstod vi efter ett tag att affären var en grossist. Så man var tvungen att ha det här kortet för att handla. Tur för oss var att mannen bakom oss i kassan hjälpte till och erbjöd sig att registrera köpet på sitt kort. Vi kom då äntligen ut ur affären med våra varor. Den affären tänker inte vi handla något mer i 😉

/Minna och Sara

IMG_5908[1]
Lunch 😉
IMG_5876[1] IMG_5893[1] IMG_5898[1] IMG_5903[1] IMG_5906[1]

Sovmorgon

Hej!

Denna veckan jobbar vi alla fyra på kliniken bara det att vi jobbar i två skift. Jag och Madde börjar vårt skift kl 14.00 vilket betyder att vi har en lång sovmorgon. Idag har vi inte gjort något speciellt innan vårt skift mer än att umgås med vår rumskompis Kate som också är en volontär fast från Skottland. När vi kom till kliniken fick vi först observera en operation där dem tog bort tumör på en tik. Vi alla fyra observerade detta men sen när det var slut så åkte Minna o Sara hem. Då fick jag och Madde vika fler gasbindor för dem går åt väldigt fort men vi fick också gå ut med två hundar som finns på kliniken.